Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren.
Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes.
Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten!
Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt.
De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.
Wil je zelf aan de slag? Op http://scratch.mit.edu/ kan je op 'Create' klikken en meteen beginnen programmeren!
Je kan ook je eigen scratch account aanmaken en zo al je projecten op de Scratch website bewaren en delen met andere Scratchers!
Wil je offline werken, dan vind je op https://scratch.mit.edu/download een offline editor, dit is ook de versie die we in CoderDojo Zwalm gebruiken.
De scratch projecten die we tijdens CoderDojo Zwalm bouwen vind je op https://scratch.mit.edu/studios/5781956/projects/
Hierbij vind je de lijst van oefeningen van de voorgaande sessies
Niveau 1:
Niveau 2:
Niveau 3:
Zelftest:
Online sessies: